in

Změny v přístupu Čechů k pivu: Trendy a statistiky







Česká republika je známá svou pivní kulturou a dlouholetou tradicí ve výrobě piva. Přesto se i v této oblasti projevují změny v preferencích a chování spotřebitelů. V posledních letech se ukazuje několik klíčových trendů, které ovlivňují spotřebu piva v Česku.

Pokles celkové spotřeby piva

Podle údajů Českého svazu pivovarů a sladoven došlo v roce 2023 k pokračujícímu poklesu prodeje českého piva. Celkový výstav piva se jen těsně udržel nad 20 miliony hektolitrů, což představuje meziroční pokles o 2,7 %. V porovnání s posledním předpandemickým rokem 2019 vypili Češi o 1,35 milionu hektolitrů méně.

Plzeňský Prazdroj, jeden z největších producentů piva v zemi, potvrzuje dlouhodobý trend poklesu průměrné spotřeby piva na obyvatele. V roce 2023 byla průměrná spotřeba 128 litrů na osobu, což je pokles z 136 litrů v roce 2022 a z 153 litrů v roce 2009.

Růst obliby nealkoholických a ochucených piv

Jedním z nejvýraznějších trendů je rostoucí popularita nealkoholických piv a piv s nižším obsahem alkoholu, tzv. beer mixů. Tyto produkty se staly oblíbenou volbou nejen mezi řidiči, ale i jako osvěžující nápoj při sportu nebo společenských setkáních. Supermarkety zaznamenaly výrazný nárůst prodeje ovocných piv (radlerů) a nealkoholických piv, které v prodejích předčily dokonce černá piva.

Mladší generace a preference lehčích nápojů

Mladší generace méně preferuje hořká piva a častěji vyhledává nápoje s lehčí a méně hořkou chutí. Pro mladé je důležité, aby nápoj působil „in“, a to jak svým vzhledem, tak způsobem servírování. Ležák Proud je jedním z produktů, který na tento trend reaguje.

Stabilní obliba ležáků

Přestože se celková spotřeba piva snižuje, ležáky zůstávají velmi oblíbené. Prodeje ležáků z portfolia Plzeňského Prazdroje vzrostly v roce 2023 meziročně o 3 %. Pilsner Urquell a Radegast 12 jsou stále preferovanými značkami, zejména mezi generací X.

Obalové preference a prodejní sezónnost

Nejpopulárnějším typem obalu zůstávají vratné skleněné lahve, i když roste zájem o plechovky, zejména díky nealkoholickým pivům a beer mixům. Prodeje piv v sudových obalech mírně klesly, zatímco PET lahve zůstávají na stejné úrovni. Poptávka po menších baleních, tzv. třetinkách, také roste.

Vliv počasí a slevových akcí

Prodej piva je výrazně ovlivňován počasím a sportovními událostmi. Typicky se pivo více prodává během horkých dní a velkých sportovních akcí, jako bylo nedávné mistrovství světa ve fotbale. Slevové akce v supermarketech také významně přitahují zákazníky a zvyšují poptávku po pivním sortimentu.

Celkově se ukazuje, že Češi mění svůj přístup k pivu, preferují lehčí a méně alkoholické varianty, a kladou důraz na vzhled a způsob konzumace nápoje. Tyto změny v chování spotřebitelů přinášejí nové výzvy, ale i příležitosti pro pivovary a prodejce.


Komentáře

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Načítání...

0

Napsáno od Expertka

Redakce magazínu Expertka


Bramborová roláda se sýrem a kuřecí šunkou

Český pár Tomáš Macháč a Kateřina Siniaková slaví zlatou medaili v mixu na olympiádě